Anuwat arbetar som mellanstadielärare på Råsunda skola i Solna och undervisar elever med ett särskilt intresse för matematik. Under de senaste fyra åren har han använt Magma för att möjliggöra en undervisning som följer hans pedagogiska filosofi.
“Jag försöker alltid att blanda in olika sinnen och “känslor” i undervisningen. Att enbart arbeta med rutinuppgifter där eleven sitter enskilt och knäpptyst är för mig inte den optimala miljön om man vill utveckla elevernas matematiska förmåga” säger Anuwat.
Variation i undervisningen
Anuwat använder Magma på flera olika sätt för att engagera sina elever och stärka deras matematiska självförtroende. Ett av hans viktigaste arbetssätt är att individanpassa undervisningen för att möta varje elevs behov. Detta gör det möjligt för honom att erbjuda stöd till de elever som behöver extra hjälp, samtidigt som de som söker större utmaningar får möjlighet att växa.
Utöver individanpassning använder Anuwat Magma för att skapa variation i undervisningen. Anuwat är dedikerad till att alla hans elever ska nå sina matematiska mål, men han förstår att vägen dit ser olika ut för varje individ.
“Vissa gör det kanske med rutinuppgifter, vissa gör det med laborativt material, vissa behöver diskutera om det och vissa gör det i grupp digitalt på Magma. Eleverna ska få lika möjlighet att förstå matematiken, det är viktigt för mig. Inte att elev A gör exakt som elev B i samma klass.”
Anuwat ser även ett stort värde av att prata matematik och använder Magma för att skapa engagerande klassdiskussioner. Han berättar om exempel där klassens statistikhjul och resultatmatris flera gånger har öppnat för dynamiska och lärorika diskussioner.
Ett multikulturellt klassrum
I Anuwats klassrum är språket inte ett hinder för elevernas matematiska utveckling. Med hjälp av Magma kan elever som inte har svenska som modersmål delta i den matematiska undervisningen på samma villkor som sina klasskamrater genom att översätta uppgifterna.
“Jag kan även ha ett multikulturellt klassrum där det svenska språket inte längre spelar någon roll för att lösa uppgifterna. Elever som är nyanlända eller som läser svenska som andraspråk kan enkelt ändra språk i Magma och delta tillsammans med de övriga i klassrummet. Det matematiska språket är centralt i undervisningen och därigenom får man också en inkluderande miljö på köpet.”
Tre råd för att komma igång med Magma
Anuwat avslutar med att ge tre tips till lärare som vill börja använda Magma i sin undervisning:
- Våga testa: Prova olika metoder och anpassa dem efter elevernas behov. Det är okej att göra misstag – det är en del av lärprocessen för både lärare och elever.
- Främja samarbete: Låt eleverna diskutera och lösa uppgifter tillsammans i Magma. Det blir både ett roligt moment i klassrummet och du har möjlighet att lyssna på elevernas tankar och reflektioner.
- Involvera eleverna: Engagera eleverna i analys och reflektion genom att tillsammans analysera statistikhjulet och uträkningarna. Det hjälper dem att se mönster och förstå sina egna styrkor och utvecklingsområden.