PedagogikArtiklar

Matematik på elevernas villkor - Eleverna på Noblaskolan Mariastaden berättar om Magma

Lykke Plöen
Feb 19

Både Louise och Alexander, elever i årskurs 5 på Noblaskolan Mariastaden, är medvetna om hur viktigt det är att förstå matematik. De beskriver hur det är viktigt att kunna matematik när man ska handla i en butik, räknar på takten när man spelar trummor eller när man ska arbeta med något viktigt i framtiden. “Min pappa är programmerare och varje dag sitter han vid skärmar fulla med siffror och bokstäver", berättar Alexander.

På deras skola används Magma som den primära källan för matematikundervisningen i årskurs 4 och 5 och eleverna älskar att arbeta med det! 

Frihet och variation i undervisningen

En av de stora fördelarna med Magma, enligt eleverna är friheten att själv kunna välja vad man vill arbeta med och på vilken nivå. Läraren delar ut uppgifter i olika svårighetsgrader, men det är eleverna som styr sitt eget lärande.

"Om man har gjort en jättesvår uppgift kan man välja att ta en enklare för att vila hjärnan lite. Sen kanske man känner sig redo att utmana sig igen," förklarar Alexander.

Denna flexibilitet gör att eleverna håller sig motiverade och tycker att undervisningen känns mindre som ett ”måste” och mer som en spännande utmaning. 

De berättar också hur de uppskattar variationen i undervisningen. Ibland jobbar de självständigt i Magma och ibland i grupp när uppgifterna blir svårare. De beskriver även hur deras lärare ofta håller genomgångar med hela klassen, något som hjälper dem att förstå svårare koncept tillsammans innan de själva går vidare.

Individanpassning utan pekpinnar

Specialpedagogen Anja Ek på Noblaskolan har sett hur Magma blivit ett ovärderligt verktyg för individanpassning.  "Vissa elever som tidigare inte ville delta i matematikundervisningen sitter nu helt uppslukade och vill knappt gå ut på rast" berättar hon. 

Är du nyfiken på Magma eller vill utveckla dina färdigheter? Anmäl dig till ett kostnadsfritt webinarium här

PedagogikArtiklar

Matematik på elevernas villkor - Eleverna på Noblaskolan Mariastaden berättar om Magma

Lykke Plöen
Feb 19

Både Louise och Alexander, elever i årskurs 5 på Noblaskolan Mariastaden, är medvetna om hur viktigt det är att förstå matematik. De beskriver hur det är viktigt att kunna matematik när man ska handla i en butik, räknar på takten när man spelar trummor eller när man ska arbeta med något viktigt i framtiden. “Min pappa är programmerare och varje dag sitter han vid skärmar fulla med siffror och bokstäver", berättar Alexander.

På deras skola används Magma som den primära källan för matematikundervisningen i årskurs 4 och 5 och eleverna älskar att arbeta med det! 

Frihet och variation i undervisningen

En av de stora fördelarna med Magma, enligt eleverna är friheten att själv kunna välja vad man vill arbeta med och på vilken nivå. Läraren delar ut uppgifter i olika svårighetsgrader, men det är eleverna som styr sitt eget lärande.

"Om man har gjort en jättesvår uppgift kan man välja att ta en enklare för att vila hjärnan lite. Sen kanske man känner sig redo att utmana sig igen," förklarar Alexander.

Denna flexibilitet gör att eleverna håller sig motiverade och tycker att undervisningen känns mindre som ett ”måste” och mer som en spännande utmaning. 

De berättar också hur de uppskattar variationen i undervisningen. Ibland jobbar de självständigt i Magma och ibland i grupp när uppgifterna blir svårare. De beskriver även hur deras lärare ofta håller genomgångar med hela klassen, något som hjälper dem att förstå svårare koncept tillsammans innan de själva går vidare.

Individanpassning utan pekpinnar

Specialpedagogen Anja Ek på Noblaskolan har sett hur Magma blivit ett ovärderligt verktyg för individanpassning.  "Vissa elever som tidigare inte ville delta i matematikundervisningen sitter nu helt uppslukade och vill knappt gå ut på rast" berättar hon. 

Är du nyfiken på Magma eller vill utveckla dina färdigheter? Anmäl dig till ett kostnadsfritt webinarium här

More episodes

No items found.