För att utvärdera effekten av Magma i klassrummet gjorde vi en enkätstudie bland lärare som använt matteappen Magma mycket i sin undervisning och som genomfört Nationella Provet med en årskurs 6-klass under våren 2022. Enkäten besvarades av 73 lärare som undervisar totalt 2 111 elever, vilket gav ett brett urval med svar från hela landet och skolor i olika socioekonomiska områden. Genom att jämföra resultaten med tidigare resultat på NP kunde vi se att andelen elever som fått underkänt var 25% lägre än tidigare. Även när vi viktade resultaten mot socioekonomiskt index för respektive skola, såg vi en sänkning med 20% i andelen underkända elever.
För att vidare göra en kvalitativ bedömning frågade vi lärare om Magma hjälpt deras elever att träna inför och prestera bättre på NP. I denna undersökning svarade 97% av lärarna "Ja" eller "Kanske". Denna typ av kvalitativ data ger stöd åt att Magma är ett effektivt verktyg för lärare i klassrummet.
Sammantaget ser vi att resultatet av utvärderingen ger ett kraftigt stöd för att Magma hjälper elever att höja sina resultat på NP. Vi stöttar ytterligare forskning i vilka stödinsatser som hjälper elever och bidrar till att höja behörigheten i matematik.
Intresserad av att veta mer? Läs vårt white paper kring studien här.