NyheterArtiklar

Gästblogg: Mentorskap på distans – för särskilt begåvade barn i glesbygd

Alla särskilt begåvade barn behöver ges möjlighet att utmanas och träffa likasinnade. Föreningen Intize gör det möjligt genom ett mentorskap som bedrivs både på plats i Göteborg och numera även på distans. Till elevernas stora glädje har de även kunnat träffas i Göteborg under tre sommarlovsdagar.
Jan 22

Av: Intize. Läs mer på deras hemsida www.intize.org.

Intize är en ideell förening i Göteborg. 2005 var det sju Chalmersstudenter som ville göra något åt elevers svaga kunskaper och det låga intresse för matematik som media rapporterade om. De åkte till Angeredsgymnasiet och erbjöd sig att vara matematikmentorer åt skolans elever, och därifrån har deras idé fortsatt att utvecklas. I den nuvarande kärnverksamheten finns mentorsgrupper med 1–2 mentorer och 3–7 adepter. Mentorskapet är gratis och alla är välkomna att ansöka om en mentor oavsett ambitions- eller kunskapsnivå. Intize anordnar dessutom en rad aktiviteter som räknestugor, matematik på sommarlovet och en högskolekurs för mentorerna.

Särskilt begåvade elever

En annan satsning är att bedriva mentorskap i matematik för att nå särskilt begåvade elever och möta deras behov av att utmanas och träffa likasinnade. Många särskilt begåvade elever får inte det stöd de behöver i skolan. Elever som inte blir stimulerade av undervisningen i skolan riskerar att drabbas av vantrivsel och psykisk ohälsa. Särskild begåvning kan yttra sig på olika sätt, som exempelvis imponerande kreativa lösningar och förståelse, men också i underprestation på grund av låg motivation, undvikande av aktiviteter och deltagande i grupper, högkänslighet och osäkerhet. Det är inte alltid lätt att identifiera särskild begåvning. För dig som vill lära dig mer rekommenderas istället att läsa Inledning – att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna i Skolverkets stödmaterial Särskilt begåvade elever.

2015 uppmärksammade vi i Intize problematiken och startade ett riktat mentorskap. Genom Intize träffas barnen i små grupper, där de tillsammans med en mentor får utforska matematikens värld.

”Mycket viktigt att ha folk att diskutera matte med på min nivå, andra som tycker lika mycket som jag att det är kul med siffror, tal och matteproblem.” (Adept)

För att kunna nå ut även till barn i glesbygd, startades hösten 2020 ett mentorskapsprogram på distans. I spåren av pandemin har vi vant oss mer vid distansmöten och formatet har visat sig fungera överraskande bra för denna målgrupp. Sammanlagt har cirka 25 mentorer haft varsin grupp om 3–4 barn som de träffat varje vecka. Tid och innehåll för träffarna bestämmer gruppen gemensamt. Ofta handlar det om områden som ligger utanför skolmatematiken och de tacklas genom problemlösning, fördjupning och diskussioner.

Våra mentorer är studenter på högskole- eller gymnasienivå som arbetar ideellt och det garanterar att mentorerna drivs av en inre motivation och deltar på lika villkor som barnen. Björn Runow är en av mentorerna som varit med och undervisat adepter på distans:

“Under vårterminen 2021 var jag mentor för fyra adepter som geografiskt sett var spridda över hela Sverige, och Intize suveräna arrangemang tillät oss att under en timme i veckan ha intresseväckande matematiska samtal över video som blev mycket betydelsefulla för adepterna. Jag fick genomgående vid första kontakt med föräldrarna höra att deras barn i matematik var kraftigt understimulerade i skolan, och detta trots att de ibland arbetade med matematik på en nivå som var flera årskurser över den som deras klasskamrater arbetade med. Mentorsträffarna gav adepterna möjligheten att lära känna andra likasinnade som de tillsammans kunde fundera kring spännande koncept i matematiken med. Flera föräldrar har i efterhand berättat att Intize-timmen var höjdpunkten under veckan för deras barn då den resulterade i att barnet äntligen fick utlopp för sitt stora matematikintresse. Jag tror också att mentorn i detta format naturligt blir en förebild för adepterna och ger en bekräftelse på att det inte är konstigt att gilla matematik så mycket som de gör. För mig personligen var detta sammantaget en helt fantastisk och lärorik lärarupplevelse, som jag aldrig kommer glömma”.

Mentorskapet är något som både mentorer och adepter gör frivilligt på sin fritid. Linda Ekberg som är projektledare på Intize säger:

“Tyvärr får vi ofta höra historier från föräldrar att barnen inte får det stöd som de har rätt till i skolan. Jag tror personligen att distansundervisning för särskilt begåvade barn i glesbygd skulle kunna vara ett bra sätt för skolor att i framtiden möta dessa barns behov. På så sätt skulle särskilt dedikerade lärare kunna ge anpassad undervisning för barn från olika skolor samtidigt.”

Tredagars träff i Göteborg

I augusti bjöds alla deltagare i projektet till Chalmers för att under tre dagar få träffas för första gången ”på riktigt” och ägna sig åt utmanande matematik med likasinnade. Mentorerna förberedde ett gediget program som berörde områden som kryptering, programmering och trigonometri. Det blev också aktiviteter som skattjakt och ett besök i NCM:s matematikverkstad, vilket var mycket uppskattat.

Framtiden

Projektet har ytterligare två års finansiering från Allmänna Arvsfonden. Intize har nyligen ingått ett samarbete med Magma som möjliggör att alla mentorer gratis kan använda matteappen Magmas tjänster, vilket ytterligare underlättar undervisning på distans.

Intize söker nu efter fler barn, särskilt på glesbygden, som vill delta i projektet och om du kommer i kontakt med ett barn som du tror kan vara intresserat av att vara med i en mentorsgrupp, uppmuntra dem gärna att göra en ansökan på www.intize.org. Det är även där som ansökan för att bli mentor görs.

NyheterArtiklar

Gästblogg: Mentorskap på distans – för särskilt begåvade barn i glesbygd

Alla särskilt begåvade barn behöver ges möjlighet att utmanas och träffa likasinnade. Föreningen Intize gör det möjligt genom ett mentorskap som bedrivs både på plats i Göteborg och numera även på distans. Till elevernas stora glädje har de även kunnat träffas i Göteborg under tre sommarlovsdagar.
Jan 22

Av: Intize. Läs mer på deras hemsida www.intize.org.

Intize är en ideell förening i Göteborg. 2005 var det sju Chalmersstudenter som ville göra något åt elevers svaga kunskaper och det låga intresse för matematik som media rapporterade om. De åkte till Angeredsgymnasiet och erbjöd sig att vara matematikmentorer åt skolans elever, och därifrån har deras idé fortsatt att utvecklas. I den nuvarande kärnverksamheten finns mentorsgrupper med 1–2 mentorer och 3–7 adepter. Mentorskapet är gratis och alla är välkomna att ansöka om en mentor oavsett ambitions- eller kunskapsnivå. Intize anordnar dessutom en rad aktiviteter som räknestugor, matematik på sommarlovet och en högskolekurs för mentorerna.

Särskilt begåvade elever

En annan satsning är att bedriva mentorskap i matematik för att nå särskilt begåvade elever och möta deras behov av att utmanas och träffa likasinnade. Många särskilt begåvade elever får inte det stöd de behöver i skolan. Elever som inte blir stimulerade av undervisningen i skolan riskerar att drabbas av vantrivsel och psykisk ohälsa. Särskild begåvning kan yttra sig på olika sätt, som exempelvis imponerande kreativa lösningar och förståelse, men också i underprestation på grund av låg motivation, undvikande av aktiviteter och deltagande i grupper, högkänslighet och osäkerhet. Det är inte alltid lätt att identifiera särskild begåvning. För dig som vill lära dig mer rekommenderas istället att läsa Inledning – att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna i Skolverkets stödmaterial Särskilt begåvade elever.

2015 uppmärksammade vi i Intize problematiken och startade ett riktat mentorskap. Genom Intize träffas barnen i små grupper, där de tillsammans med en mentor får utforska matematikens värld.

”Mycket viktigt att ha folk att diskutera matte med på min nivå, andra som tycker lika mycket som jag att det är kul med siffror, tal och matteproblem.” (Adept)

För att kunna nå ut även till barn i glesbygd, startades hösten 2020 ett mentorskapsprogram på distans. I spåren av pandemin har vi vant oss mer vid distansmöten och formatet har visat sig fungera överraskande bra för denna målgrupp. Sammanlagt har cirka 25 mentorer haft varsin grupp om 3–4 barn som de träffat varje vecka. Tid och innehåll för träffarna bestämmer gruppen gemensamt. Ofta handlar det om områden som ligger utanför skolmatematiken och de tacklas genom problemlösning, fördjupning och diskussioner.

Våra mentorer är studenter på högskole- eller gymnasienivå som arbetar ideellt och det garanterar att mentorerna drivs av en inre motivation och deltar på lika villkor som barnen. Björn Runow är en av mentorerna som varit med och undervisat adepter på distans:

“Under vårterminen 2021 var jag mentor för fyra adepter som geografiskt sett var spridda över hela Sverige, och Intize suveräna arrangemang tillät oss att under en timme i veckan ha intresseväckande matematiska samtal över video som blev mycket betydelsefulla för adepterna. Jag fick genomgående vid första kontakt med föräldrarna höra att deras barn i matematik var kraftigt understimulerade i skolan, och detta trots att de ibland arbetade med matematik på en nivå som var flera årskurser över den som deras klasskamrater arbetade med. Mentorsträffarna gav adepterna möjligheten att lära känna andra likasinnade som de tillsammans kunde fundera kring spännande koncept i matematiken med. Flera föräldrar har i efterhand berättat att Intize-timmen var höjdpunkten under veckan för deras barn då den resulterade i att barnet äntligen fick utlopp för sitt stora matematikintresse. Jag tror också att mentorn i detta format naturligt blir en förebild för adepterna och ger en bekräftelse på att det inte är konstigt att gilla matematik så mycket som de gör. För mig personligen var detta sammantaget en helt fantastisk och lärorik lärarupplevelse, som jag aldrig kommer glömma”.

Mentorskapet är något som både mentorer och adepter gör frivilligt på sin fritid. Linda Ekberg som är projektledare på Intize säger:

“Tyvärr får vi ofta höra historier från föräldrar att barnen inte får det stöd som de har rätt till i skolan. Jag tror personligen att distansundervisning för särskilt begåvade barn i glesbygd skulle kunna vara ett bra sätt för skolor att i framtiden möta dessa barns behov. På så sätt skulle särskilt dedikerade lärare kunna ge anpassad undervisning för barn från olika skolor samtidigt.”

Tredagars träff i Göteborg

I augusti bjöds alla deltagare i projektet till Chalmers för att under tre dagar få träffas för första gången ”på riktigt” och ägna sig åt utmanande matematik med likasinnade. Mentorerna förberedde ett gediget program som berörde områden som kryptering, programmering och trigonometri. Det blev också aktiviteter som skattjakt och ett besök i NCM:s matematikverkstad, vilket var mycket uppskattat.

Framtiden

Projektet har ytterligare två års finansiering från Allmänna Arvsfonden. Intize har nyligen ingått ett samarbete med Magma som möjliggör att alla mentorer gratis kan använda matteappen Magmas tjänster, vilket ytterligare underlättar undervisning på distans.

Intize söker nu efter fler barn, särskilt på glesbygden, som vill delta i projektet och om du kommer i kontakt med ett barn som du tror kan vara intresserat av att vara med i en mentorsgrupp, uppmuntra dem gärna att göra en ansökan på www.intize.org. Det är även där som ansökan för att bli mentor görs.

More episodes

No items found.