Du och din klass har väl tänkt att vara med i årets Kängurutävling? Några kanske svarar ”självklart” och några kanske inte riktigt vet vad det handlar om, eller hittar de rätta argumenten för att få klassen eller andra kollegor med på tåget. Jag skulle här vilja försöka inspirera och motivera er, och hjälpa er hitta de rätta argumenten för att anmäla er till Kängurun!
Den internationella organisation som står bakom kängurutävlingen heter Kangourou sans frontières, vilket betyder ”Känguru utan gränser”. Uttrycket kan tolkas på flera sätt. Det uppenbara har förstås att göra med att elever i fler än 80 länder löser samma problem vid ungefär samma tillfälle. Men, det kan också tolkas som att inte sätta gränser för vilka utmaningar eleverna ska få möta – att alla elever ska få möjlighet att utmanas. Kängurutävlingen vänder sig till alla, och det är vår starka förhoppning att alla i klassen, och kanske till och med skolan, får delta. Många tycker dock att problemen är svåra, att de behandlar sådant som eleverna inte har mött och att det är för många problem att klara av på den begränsade tiden. Utgångspunkten är att alla ska möta problem av olika svårighet: uppgifter som de med lätthet klarar av (som alltså inte är problem), uppgifter som de efter en kort fundering kan lösa, problem som kräver ansträngning men som de klarar och problem som verkligen utmanar men som de lyckas lösa. Sen vill vi att alla också ska få kämpa med problem men inte riktigt vara säker på lösningen, dvs få möta problem som väcker frågor och funderingar – hur hänger det ihop?
Många lärare har berättat för oss som arbetar med Kängurun hur de efter tävlingen på rasten mött elever som är mycket exalterade och vill diskutera något av problemen. Den här känslan av att elever blir nyfikna på matematik vill vi att så många barn och ungdomar som möjligt ska få uppleva.
Jag känner också igen det som dessa lärare vittnar om i mina egna klassrum när jag tar upp ett Känguruproblem som eleverna får lösa i grupp och sedan redovisa för varandra. Många blir väldigt engagerade och det blir ett högljutt klassrum på ett positivt sätt!
Genom att flera klasser på skolan genomför Kängurun finns också möjlighet att få upp ännu mer entusiasm för matematik, och varför inte passa på att göra denna dag lite speciell på skolan med en mattefest? Använda Känguru-diplom och dela ut nåt litet pris? Jag minns att mina kollegor var emot att dela ut pris, som vi gjorde till elever i uppsatstävlingar och dylikt. Men, när vi sedan rättade Känguruproblemen så fick vi ofta se att det faktiskt är andra elever än de med vanligtvis bäst resultat på prov och diagnoser som hade flest rätt! Det var en otrolig känsla för dessa elever som nu lyckades otroligt bra i matematik, något de inte var vana vid.
Men, även om jag nu uppmanar er att vara med på själva tävlingsdagen där elever sitter en och en och försöker lösa problemen, är Kängurun så mycket mer. Att själva ha försökt lösa problemen ger ett ypperligt tillfälle att sedan fortsätta med problemen i grupper i klassrummet. För en tid sedan lades många problem från Kängurun upp på Magma och där kan lärare smidigt arbeta med problemen på ett sätt som stimulerar matematiska samtal i klassrummet. Lärare kan t.ex. lyfta upp olika uträkningar från elever i klassen som visar på bra strategier, olika sätt att lösa samma problem på, eller vanliga missuppfattningar. På Magma finns även möjlighet att spela upp elevers lösningar som en video, för att se den tankeprocess som eleven gjort, från start till mål, och denna funktion kan också användas för att låta elever muntligt presentera sin lösning utan att lägga tid på att behöva skriva upp den på tavlan framför alla.
I och med att så många känguruproblem numera finns tillgängliga på Magma, och de är uppladdade med samma struktur i form av tävlingsår-tävlingsklass som används i Kängurun, så blir det lättare att dels efterarbeta med Känguruns problem, men också att träna inför Kängurun med sin klass. För en lärare som undervisar i exempelvis årskurs 5 går det smidigt att dela ut förra årets känguru-problem att träna på, och får eleverna regelbundet möjlighet att utmanas av problemen i Kängurun, kommer de inte bara utveckla sin problemlösningsförmåga, utan även bli mer nyfikna på matematik – och det hade ju inte varit helt fel!
Så, ta chansen att anmäla er till Kängurun, ni kommer inte ångra er! Anmälan kan ni göra här!
Ulrica Dahlberg
Pedagogisk utvecklare på NCM, och Sveriges representant för det internationella Kängurusamfundet.