LärarfokusArtiklar

Magma har ökat elevernas förmåga att prata matematik

Linda Eriksson jobbar som mattelärare på Karlbergsskolan i Köping
Cecilia von Schedvin
Jan 22


Att Linda är uppskattad av sina elever märks när man går igenom korridorerna på Karlbergskolan i Köping, där Lina  jobbat i snart 15 år. Det är som ett virrvarr av elever runt henne, som hälsar, berättar saker och ställer frågor. Linda svarar och känns hela tiden intresserad och nyfiken. Hon har jobbat länge med att utveckla sin undervisning och har hyllats för sitt jobb både som lärare och IT-pedagog. Linda strävar ständigt för att förbättra undervisningen så att den ska gynna alla hennes elever. 

- Mitt fokus är att skapa intressanta lektioner, där jag varierar undervisningen för att öka elevernas motivation och där har tekniken en given plats, säger Linda.

Redan för tre år sedan testade hon Magma för första gången och sedan dess har den haft en självklar plats i hennes undervisning. Linda kan se att elevernas motivation ökar, de gillar att lösa uppgifter i Magma, de räknar fler tal under lektionerna och de får direkt feedback på sina svar.

- Jag som lärare får information om hur det ser ut både resultatmässigt i gruppen, men också per individ. Det betyder att jag snabbt kan skanna av elevernas nivå och att vi kan lyfta uppgifter tillsammans i klassen, eftersom jag snabbt kan se vilka uppgifter många fastar på. Jag kan också anpassa uppgifter på individnivå för att stötta specifika elever. Jag kan se vad eleverna har för kunskaper. Det synliggörs vad elever kan och inte kan, fortsätter Linda.

Linda använder Magma på flera olika sätt, dels genom att eleverna räknar under lektioner och dels genom att prata matematik. Eftersom hon alltid ser alla elevers lösningar i lärarvyn, kan hon enkelt visa dem på helskärm och på så sätt gå igenom de olika sätten att komma fram till samma svar.

- En viktig del i matematikundervisningen är kommunikation och därför gillar jag verkligen den funktionen att man kan anonymisera elevernas lösningar och vi kan samtala kring dem och få en förståelse hur man kan lösa tal på olika sätt, fortsätter Linda.

Detta har ökat elevernas förmåga att kunna prata matematik och förklara hur de tänker. Hon använder uppgifter i Magma som matteläxa om eleverna behöver repetera vissa moment, och varje vecka checkar hon också av elevernas kunskaper.

- Magma är ett verktyg som är tidsbesparande och ger mig en snabb överblick. Individanpassning är något jag brinner för och genom att kunna nivåanpassa de uppgifter jag delar ut till mina elever utan att att det blir synligt för hela klassen blir det lättare att få alla att känna sig inkluderade under mattelektionen, avlutar Linda. 

LärarfokusArtiklar

Magma har ökat elevernas förmåga att prata matematik

Linda Eriksson jobbar som mattelärare på Karlbergsskolan i Köping
Cecilia von Schedvin
Jan 22


Att Linda är uppskattad av sina elever märks när man går igenom korridorerna på Karlbergskolan i Köping, där Lina  jobbat i snart 15 år. Det är som ett virrvarr av elever runt henne, som hälsar, berättar saker och ställer frågor. Linda svarar och känns hela tiden intresserad och nyfiken. Hon har jobbat länge med att utveckla sin undervisning och har hyllats för sitt jobb både som lärare och IT-pedagog. Linda strävar ständigt för att förbättra undervisningen så att den ska gynna alla hennes elever. 

- Mitt fokus är att skapa intressanta lektioner, där jag varierar undervisningen för att öka elevernas motivation och där har tekniken en given plats, säger Linda.

Redan för tre år sedan testade hon Magma för första gången och sedan dess har den haft en självklar plats i hennes undervisning. Linda kan se att elevernas motivation ökar, de gillar att lösa uppgifter i Magma, de räknar fler tal under lektionerna och de får direkt feedback på sina svar.

- Jag som lärare får information om hur det ser ut både resultatmässigt i gruppen, men också per individ. Det betyder att jag snabbt kan skanna av elevernas nivå och att vi kan lyfta uppgifter tillsammans i klassen, eftersom jag snabbt kan se vilka uppgifter många fastar på. Jag kan också anpassa uppgifter på individnivå för att stötta specifika elever. Jag kan se vad eleverna har för kunskaper. Det synliggörs vad elever kan och inte kan, fortsätter Linda.

Linda använder Magma på flera olika sätt, dels genom att eleverna räknar under lektioner och dels genom att prata matematik. Eftersom hon alltid ser alla elevers lösningar i lärarvyn, kan hon enkelt visa dem på helskärm och på så sätt gå igenom de olika sätten att komma fram till samma svar.

- En viktig del i matematikundervisningen är kommunikation och därför gillar jag verkligen den funktionen att man kan anonymisera elevernas lösningar och vi kan samtala kring dem och få en förståelse hur man kan lösa tal på olika sätt, fortsätter Linda.

Detta har ökat elevernas förmåga att kunna prata matematik och förklara hur de tänker. Hon använder uppgifter i Magma som matteläxa om eleverna behöver repetera vissa moment, och varje vecka checkar hon också av elevernas kunskaper.

- Magma är ett verktyg som är tidsbesparande och ger mig en snabb överblick. Individanpassning är något jag brinner för och genom att kunna nivåanpassa de uppgifter jag delar ut till mina elever utan att att det blir synligt för hela klassen blir det lättare att få alla att känna sig inkluderade under mattelektionen, avlutar Linda. 

More episodes

No items found.