Den svenska matematikplattformen Magma (tidigare Matteappen) har under våren skördat stora framgångar i motsats till många tech-bolag som haft det kämpigt i det vikande börs- och investeringsklimatet. Hittills i år har man dubblat antalet heltäckande kommunavtal och till hösten kommer mer än var femte grundskoleelev i Sverige ha tillgång till plattformen. Nyligen meddelade företaget också att de stängt en finansieringsrunda med flera kända ängel-investerare där de totalt tar in 50 miljoner kronor. Kapitalet kommer bland annat användas till att accelerera företagets USA-satsning med målet att etablera sig som en av de ledande spelarna på den amerikanska marknaden.
Matematik är fortsatt ämnet med störst utmaningar i svensk skola. Närmare var femte elev i årskurs nio når inte godkänt resultat på nationella proven och resultatskillnaderna mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund ökar på ett oroväckande sätt. Den svenska matematikplattformen Magma, som låter matematiklärare följa elevernas arbete i realtid och därmed möjliggör individanpassad undervisning och forskningsbaserade arbetssätt, fick sitt genombrott i Sveriges skolor under pandemin. Idag har Magma heltäckande kommunavtal med mer än var femte svensk kommun och för ett år sedan inledde man även en etablering i USA.
Nu har företaget stängt en ny investeringsrunda, där de tagit in 50 miljoner kronor och väderas till en kvarts miljard. Bland investerarna finns framgångrika entreprenörer, affärsänglar och profesionella investerare, bland andra FROS Ventures, Kim och William Olsson från Stena-familjen och Per Emanuelsson, medgrundare av Soundtrap.
- Vi har många spännande projekt på gång och vi är väldigt glada över att få med oss så kunniga, erfarna och engagerade investerare på resan. Vi satsar mycket på produktutveckling där vi bland annat undersöker hur maskininlärning kan användas för att ge elever och lärare feedback i realtid. För tillfället tvingas vi välja vilka kommuner vi fördjupar vårt samarbete med, så planen är att hitta talangfulla och drivna personer för att kunna växa teamet ordentligt under det kommande året säger Henrik Appert, VD och grundare på Magma.
Under våren har Magma dubblat antalet heltäckande kommunkunder i Sverige. Företaget har skrivit avtal med över 30 nya kommuner runt om i landet, bland dem Jönköpings kommun som gjorde en grundlig utvärdering av Magma under ett års tid innan man valde att köpa in tjänsten till hela kommunen.
- Magma sparar tid för lärarna då uppgifter och tester rättas automatiskt och eleverna kan också få individanpassade uppgifter att arbeta med. Plattformen bidrar till att främja tillgänglighet och därmed öka elevers lärande eftersom det exempelvis är möjligt att skriva uträkningar i programmet, välja språk och få problem-texten uppläst, vilket också främjar ett språkutvecklande arbetssätt, säger Madelene Jonsson, matematikutvecklare på Jönköpings kommun.
Efter framgångsrik USA-lansering - nu öppnar Magma New York-kontor
Under hösten är planen att accelerera företagets USA-satsning som påbörjades för ett år sedan. Hittills har företaget skrivit avtal med skolor och skoldistrikt i 8 amerikanska delstater, nu öppnar man ett kontor i New York för att kunna expandera USA-teamet och skala verksamheten vidare.
- Vi ser ett stort intresse för Magma i USA då den pedagogik vi förespråkar och byggt plattformen kring ligger helt i linje med utvecklingen av matematikundervisningen i stora delar av landet. När vi startade i Sverige var den största utmaningen att bygga upp en första bas av kunder och när den väl var på plats gick utvecklingen jättesnabbt. Under senaste året har vi byggt upp den basen i USA och nu hoppas vi på samma utveckling som vi sett i Sverige även där, säger Henrik Appert.
Läs Dagens Industris artikel om matteappen Magma här.